Thursday, July 29, 2010

Extra! Kungsbacka Article

Daniel Johnson har spårat sin släkts svenska rötter tillbaka till början av 1700-talet. Nu hoppas han kunna komma ännu längre. 'Precis som de flesta amerikaner har jag en blandad härkomst. Men jag tycker det svenska arvet på min pappas sida är särskilt intressant.' Foto: Gustaf GörfeltDaniel från Florida på jakt efter sina rötter

Anders Peter Johansson från Hanhals gick till sjöss 1859 och hamnade i USA. Nu har hans sonsons sonson Daniel Johnson spårat sin förfader och kommit för att hälsa på sina släktingar.

Det har varit väldigt känslosamt. Fast det bara är några dagar sedan jag träffade mina släktingar så känns det som om vi känt varandra hela livet, säger Daniel Johnson.

När Extra träffar släktforskaren från Florida har han just ätit frukost på Hilmersgårdens Bed and breakfast och ska ge sig ut på dagens expedition. Schemat är späckat under veckan i Sverige.

Nio generationer

Hittills har jag lyckats forska nio generationer bakåt på min pappas sida, och i de bakre leden bodde nästan alla i Hanhals och Gressela. Många släktingar bor fortfarande kvar här, en del av dem visste inte ens att de var släkt med varandra förrän jag berättade det, säger Daniel Johnson.

Intresset för släktforskning är relativt nyväckt och Daniel Johnson började inte på allvar förrän i höstas. Men tack vare en utförligberättelse som hans farfars faster skrivit fick det hela en flygande start. I berättelsen beskriver fastern sina föräldrars liv och sin pappas barndom i Halland.

Han föddes 1845 och hette Anders Peter Johansson. Som 14-åring gick han till sjöss och när han slog sig ner i USA efter 15 år ändrade han namnet till Andrew Peter Johnson. Men han kallades oftast A.P, säger Daniel Johnson.

Med hjälp av släktforskarbaser på internet och Landsarkivet i Lund lyckades han spåra upp sin farfars farfars hemort och även leta fram levande släktingar. Till exempel bröderna Hans, Sten-Åke och Roger Herbertsson.

Deras farfarsfar Johan Emil var bror till A.P. När Roger Herbertsson och hans dotter Ida mötte mig på Landvetter hade både Roger och jag gåshud. Det kändes otroligt, säger Daniel Johnson.

Vill tillbaka

Idag, torsdag, går planet hem till Florida igen. Men Daniel Johnson hoppas komma tillbaka.

Min pappa, min fru och mina barn vill gärna följa med nästa gång. Dessutom hoppas jag att några av våra svenska släktingar vill komma och hälsa på oss i USA.

Det Sverige som förfadern A.P. lämnade var fattigt och överbefolkat. Men hans ättling är imponerad.

Människorna är fantastiska. Och precis som A.P, beskrev så växer det vackra blommor överallt, både i trädgårdarna och längs vägarna.

Gustaf Görfelt
0300-68 18 60

No comments:

Paychecks: an Exchange of Value for Value

Having managed and supervised people for many years now, it is evident to me that the concept of "value for value" is not clearly ...